۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰

آنوسی ها


چگونه آنوسیان را بشناسیم؟

رفتارهای فردی:

یهودیان آنوسی برای نفوذ در میان هر یک از طبقات جامعه ایران به لباس آنان درمیآیند. مثلاً یک آنوسی ممکن است به صورت روشنفکر مسلمانی درآید که لاییک است، به خدا و پیامبر اسلام (ص) توهین میکند، قرآن را متنی زمینی یا سروده یک عرب میداند و قایل به تحریف قرآن (علنی یا تلویحی) است. همچنین آن روحانیای که نزدیکی ادیان را تبلیغ میکند میتواند گام آگاهانه یا ناآگاهانه دیگری را در کنار کار آن روشنفکری که دین اسلام را مرتجعانه میشناساند، برای رفع خصومت علیه یهودیت و اسرائیل به پیش ببرد، زیرا تکیه هر دو گروه بر تواریخ اسلامی موجود است که آنوسیهای دیگری، در زمانهایی دیگر و با نامهایی دیگر نوشتهاند. (برای نقد و بررسی تواریخ به ظاهر اسلامی موجود از این دیدگاه ر.ک به مجموعه آثار استاد ناصر پورپیرار با عنوان کلی تأملی در بنیان تاریخ ایران) چنین گروههایی، بیش از ذکر نام خداوند و یا پیامبر اسلام (ص)، از امامان و خلفا و صحابه یاد میکنند و پی در پیداستانهایی را تکرار میکنند که در آنها پیامبر بزرگوار اسلام (ص)، در نقش یک رهبر نظامی مسلح خونریز، مردی هوسران، ضعیف النفس، دارای مقاصد دنیوی، ناتوان در اداره امور، دارای بیماریهای روانیعصبی نظیر صرع و دهها افترای دروغین و مهوع دیگر، معرفی میشوند. اگر در این گونه افراد بیمنطقی و یا تعصب افراطی دیدید، گامی به شناخت آنها نزدیک تر شده اید.

رفتارهای اجتماعی:

در رفتارهای گروهی، مهمترین ویژگی یهودیان آنوسی، اقدام دسته جمعی و حمایت از فعالیتهای یکدیگر است؛ بدین معنی که اگر یکی از آنها کاری ناپسند انجام دهد، فرد آنوسی دیگر که دارای سیما و وجهه موجهای بوده و اعتبار لازم را از طریق اقداماتی نظیر تظاهر به تدین و مشارکتهای اجتماعی مثبت به دست آورده است، پا در میانی کرده و موضوع را به نحوی فیصله میدهد. یا اگر یکی از آنها در کاری، چه کوچک و چه بزرگ، سنگ اندازی کرده و مانعتراشی کند، آنوسی دیگری که شخص موقر و مقبول عامهای است، به او پیوسته و کار او را توجیه میکند.
این شیوه، در ادامه و در سطح کلان، به صورت درگیریهای اجتماعی دیده میشود و مثلا دو یا چند گروه دارای عقاید مختلف، در زمینه سیاسی یا فرهنگی و اقتصادی، منازعهای غیر لازم را آغاز میکنند که چند وجه مشخص دارد:

الف: فاقد نقطه آغاز و دلیل موجه و روشن، یا بر سر مسائلی بسیار ساده است.

ب: هیچ کسی در هیچ گروهی، حرف قطعی و نهایی را نمیزند و درگیریها به صورت سطحی و لفظی ادامه خواهد یافت. در عین حال، همواره همدیگر را به افشای مسائلی تهدید میکنند با این عبارت که اگر فلان مطلب گفته شود، کار طرف تمام خواهد شد، اما چنین اتفاقی هرگز رخ نداده و نخواهد داد.

ج: معمولاً این گروهها خلق الساعهاند و بر مبنای هیاهو پدیدار میشوند.

د: افراد این گروهها به بهانه بیاعتنایی یا بیاهمیتی از درگیری عقلی و عمومی آشکار با موضوع مورد نزاع میگریزند.

ه: مطالبات همه گروهها یکسان و منطقی به نظر میرسد، اما در صورت برتری و غلبه یکی بر دیگری، موضوع مسکوت میماند و تغییری در هیچ موردی دیده نمیشود. این سکوت تا زمان لازم ادامه خواهد یافت.

و: مهمترین هدف آنوسیان از این اقدامات، یکی مشغول سازی جامعه با مطالب سطحی و ممانعت از ورود به بنیان مطلب، و دیگری جذب افراد جوان و ساده دارای گرایشات متفاوت در گروههای مختلف و گاه متضاد است تا افراد نیروهای خود را صرف مبارزات پوچ کرده و انرژی خود را هدر دهند.

راه دیگر شناخت آنوسیان، خصایص آیین یهود است که میتواند در شناسایی افراد موثر باشد. از جمله برخورد یهودیان آنوسی با روز شنبه تعطیل و حرام بودن کار کردن در این روز در آیین یهود، که آنوسیان از راههای مختلف و با زیرکی تمام، در این روز کار و تعطیلی را با هم توأم میکنند. از جمله اقدامات آنها برای پرهیز از کار کردن در روز شنبه و عدم ارتکاب گناه، تلاش برای مرخصی گرفتن در مشاغل دولتی و یا خصوصی است. در کارهای دیگر، ترفندهای دیگری زده میشود، نظیر گرانفروشی غیر قابل توجیه برای جلوگیری از انجام معامله، تمارض و ابراز گرفتاریهای خانوادگی و ... .

آنوسیان الگوهای رفتاری دیگری نیز دارند که برای شناخت آنان چندان مفید نیست، زیرا چندان از جانب آنها رعایت نمیشود، نظیر رعایت فاصله چند ساعتی بین غذاهای دارای انواع گوشت با مأکولات لبنی نظیر ماست و بستنی و ...، بدین معنی که آنوسیان، اکراه دارند مثلاً کباب و دوغ را با هم بخورند و معتقدند باید بین این دو، چند ساعتی فاصله باشد که البته این مسائل چندان مراعات نمیشود.

تولید شایعات:

یکی از فعالیتهای اصلی آنوسیها تولید، ترویج، انتشار و تبلیغ خرافات دینی (و طی این سالهای اخیر تولید انواع اس. ام. اس.های موهوم برای تمسخر مسئولان حکومت اسلامی یا تمسخر اعتقادات دینی مسلمانان) است که شکل های متنوعی دارد:

الف: مثلاً نامهای از زیر درب منزل شما انداخته می شود و در آن ادعا میشود که فلان شیخ، فلان امام یا پیامبر اسلام (ص) را در خواب دیده است و به وی چنین و چنان گفته است و پس از کلی درد دل بیمورد و غیر لازم و بیمعنی، از او خواسته است که فلان کار را انجام دهد. در پایان از خواننده درخواست میشود که آن برگه را به تعداد مشخصی تکثیر کند و بدون این که شناخته شود، پخش کند و به خواننده نوید میدهد که در صورت اطاعت، پاداشی بزرگ نصیب او خواهد شد، چنان چه فلانی این کار را کرد و در عرض یک هفته به ثروت کلانی رسید و شخص دیگری، تخلف کرد و مثلاً از کوه پرت شد! و .... چنین شایعات و دروغهای خرافهالودی همواره توسط آنوسیان ساخته شده و اشاعه داده میشود.

ب: اخیراً این طور باب شده است که ادعا میکنند در فلان وقت که اغلب در ایام عزاداری ماههای محرم و صفر است، تصویری از فلان شهید میدان کربلا روی دیوار افتاده است، یا این ادعا که مثلاً فلان شهید کربلا، بر فلان کودک یا زن یا مرد حاضر در جمع ظاهر شده است. اشاعهدهندگان این خرافات (و احتمالاً همان کسی که بر دیدار این مسائل گواهی میدهد) احتمالاً آنوسی هستند.

ج: اقدام دیگر یهودیان آنوسی برای ترویج خرافات دینی، برگزاری جلسات مذهبی نظیر آموزش قرآن یا روضهخوانی همچون سایر مسلمانان است. آنوسیان اغلب جلسات زنانه را هدف قرار میدهند به چند دلیل: اولاً غالب افراد جلسات زنانه خانهدار بوده و اوقات فراغت بیشتری دارند که طی آن با یکدیگر مرتبط بودهاند و میتوانند با تکرار مکرر این مسائل، به آن دروغها پایداری ببخشند. ثانیاً بعضاً دارای سطح اطلاعات و بینش بالایی نبوده و قابلیت بیشتری برای پذیرش و ترویج دروغ دارند. دلیل سوم و تقریباً اصلی، نقش این افراد به عنوان مادر است که با پذیرش این عقاید، آن را به طور کامل به نسلهای بعدی انتقال میدهند و نسل بعدی، به دلیل اعتماد فطریای که به مادر دارد، غالب آراء، نظرات، اندیشهها و اعتقادات دینی و غیر دینی او را میپذیرد و همین عامل، یادآور تأکید قرآن است بر عدم تبعیت کورکورانه از اعتقادات والدین در عین احسان و احترام به ایشان.

در تمام موارد، نقش رسانهها و media، کاملاً عیان و غیر قابل انکار است. البته از نقش آنوسیان داخل شده در قشر روحانیت که به دلیل سیمای ظاهری موجه، دارای قابلیت نفوذ تقریباً مطلق و سراسری در جامعه اسلامی هستند و در عین حال وظیفه رهبری آنوسیان خردهپا را نیز بر عهده دارند هم نباید غافل شد. آنوسیان معمولاً خود را به شدت مذهبی جلوه میدهند و برای فریب مسلمانان انقلابی و حزباللهی به عضویت گروههایی نظیر بسیج و حزب الله و ... در میآیند و ضمن گزارش به مراکز مافوق خود در مورد نوع و نحوه فعالیتهای مذهبی مسلمین و افراد انقلابی، به گسترش و توسعه اسراییلیات و خرافات مذهبی در میان افراد این گروهها میپردازند. همچنین آنوسیان در گروههای لهو و لعب نیز حضور چشمگیری دارند تا بتوانند از این طریق هزلیات و امور بیارزش را در جامعه اسلامی توسعه و گسترش دهند.